| |

USAID and CBS Promote

14 Albanian companies
among the producers
of the Region, Europe and Asia

• Albanian companies meet the conditions to compete in regional markets.

• The largest international fair for fruit, vegetables and wines in the region.

3 min read

14 Albanian companies
among the producers
of the Region, Europe and Asia

"The interest of regional buyers for Albanian products is growing." In Belgrade, where the largest fair of fruits, vegetables, honey and wines is taking place, Resmi Hatija, administrator of Hatija sh.pk, Albanian manufacturer is negotiating with potential foreign buyers to export its products to international markets. He says that thanks to this activity, the interest of many foreign buyers is awakening.

28 January, 2022

With the support of USAID and CBS, Creative Business Solutions as an implementing partner, 14 Albanian companies are competing with manufacturers in the region, Europe and Asia with their products in Agro-Belgrade. This is the main international fair and conference for the production of fruits, vegetables and wines in Serbia and region. Agro Belgrade's for business development has been supported by the Ministry of Agriculture, GIZ, USAID and CBS. The Minister of Agriculture, Frida Krifca visited the Albanian producers at the fair together with the counterpart ministers of Serbia and the region. The minister offered support for the creation of new areas of cooperation to position the albanian products in international markets.

Quality and Standard Competition Albanian producers present at the Fair, compete with quality and standards, which are supported by USAID assistance and provided by CBS. Our products offer not only good taste but also standards and quality, they are equipped with the Global G.A.P certificate and meet the conditions to compete with dignity in regional markets and beyond, said Resmi Hatija. His company collects agricultural products, as well as by processing and storing them in refrigerated facilities, and packaging of agricultural chain products as well as import-export of agricultural products. The main focus of the company is the collection and trading vegetables. For this reason, Hatija shpk has established a good network with farmers in the area to buy their products and market it. The main products that the company sells are: fruits and vegetables of the area where it operates. 500 participants from the Balkans, Europe and Asia More than 500 exhibitors from Serbia, Bosnia and Herzegovina, Montenegro, Croatia, Slovenia, Bulgaria, Romania, Italy, the Netherlands, Greece, Germany, Turkey, India and Ukraine have participated in the trade fair. In addition to product exhibitions, Agro Belgrade also organizes specialized conferences on current issues in agriculture and the food industry. Regional companies can take advantage of Agro Belgrade's opportunities such as connecting with globally reputable partners and buyers. At Agro-Belgrade, traders and buyers can get in touch with producers from the fast growing region. Agro Belgrade is a place where producers and global partners can learn everything they need to know about fruits, vegetables and wine production on this part of Europe. The fair will continue the works for another two days, continuing to provide opportunities for Albanian producers and connections with potential foreign buyers.

Contact Us

    Së shpejti nis IPARD III

    IPARD III – 225 Milionë Euro
    për 1700 Fermerë

    • CBS fton Fermerët dhe Agropërpunuesit të bëhen pjesë e granteve

    • Investimet do të gjenerojnë një rritje në Bujqësi prej 30.9 milionë euro

    3 minuta lexim

    IPARD 3 - 225 Milionë Euro për 1700 Fermerë

    Do të krijohen 2558 vende të reja pune dhe 2558 vende të tjera do të ruhen në bujqësi dhe agropërpunim, e barabartë me 1.1% të fuqisë punëtore në të dy sektorët

    28 Tetor 2021

    Mbështetje për 1700 Fermerë dhe Agropërpunues.

    Sipas revistës Monitor, një vlerësim i pavarur i cili i paraprin programit IPARD
    III ka nënvizuar se autoritetet shqiptare duhet të punojnë më shumë në drejtim
    të transparencës si dhe të analizimit të mundësive, risqeve, pikave të forta
    dhe të dobëta.

    Kompania Ecorys Croatia mori në analizë gjatë periudhës qershor-gusht
    programin e Zhvillimit Rural të vendit për vitin 2021-2027, nën IPARD III, duke
    dhënë edhe këshillat se ku duhet të jetë fokusi.

    “Një çështje me rëndësi është transparenca. Grupet e interesuara kanë pohuar gjatë intervistave se transparenca e vendimeve në lidhje me kontraktimet, pagesat dhe refuzimet kanë qenë të jo të kënaqshme nën IPARD II dhe se priten përmirësime për periudhën e ardhshme të programit” thuhet në dokumentin e bërë publik nga Ministria e Bujqësisë dhe Zhvillimit Rural.

    Në vlerësimin e përgjithshëm kompania ka nënvizuar se stili i dokumenteve,
    faqosja dhe anglishtja e përdorur në program nga pala shqiptare janë
    modeste por përshkrimi i masave është përgjithësisht i mirë. Gjithsesi
    përmirësimet e tekstit dhe shpjegimeve mund të çojnë në qasje më të mirë të
    masave.

    “Nivelet maksimale të kostove totale të pranueshme të investimit për masën 1
    dhe masën 3 dhe niveli maksimal i dyshemesë së investimeve për përfituesit
    janë shumë të larta dhe mund të kufizojnë shpërndarjen e burimeve te
    fermerët dhe agropërpunuesit më të vegjël dhe më të dobët. Strukturat
    zbatuese janë përshkruar mirë dhe janë të vendosura për të lehtësuar
    zbatimin efektiv të programit.

    Megjithatë, mund të ndërmerren hapa për të rritur efektivitetin në AZHBR dhe për të përmirësuar transparencën e
    vendimeve të marra në AZHBR. Rekrutimi i stafit për vendet e lira të punës në
    AZHBR dhe Ministri ende nuk është kryer për të mbështetur zbatimin, por
    proceset e rekrutimit kanë filluar. Trajnimet i stafit janë kryer intensivisht dhe
    janë planifikuar edhe për stafin e ri.” thuhet në dokument.

    I njëjti vlerëson se ka disa mangësi sa i takon regjistrave ku ai i fermave nuk
    është ngritur ende kurse ai për kafshët nuk përditësohet rregullisht.
    “Megjithatë, MBZHR ka ndërmarrë hapa për t’u siguruar që regjistrat të jenë
    funksionalë kur programi të jetë gati për t’u hapur. Përfshirja e palëve të
    interesuara në procesin e programimit ka qenë e mirë, por nuk është
    përshkruar në mënyrë të përshtatshme në tekstin e programit” thuhet në
    vlerësimin paraprak.

    Sipas përmbledhjes programi IPARD III me 225 milionë euro parashikon
    investime publike dhe private dhe mbështetje për 1700 fermerë,
    agropërpunues dhe banorë ruralë si dhe mbështetje me 15 mijë shërbime
    këshillimore për sektorin.

    “Investimet do të gjenerojnë një rritje të Vlerës së Shtuar Bruto(VSHB) në
    bujqësi dhe agropërpunim prej 30.9 milionë euro e barabartë me 1.16% të
    VSHB-së së bujqësisë dhe agropërpunimit në total.

    Do të krijohen 2558 vende
    të reja pune dhe 2558 vende të tjera do të ruhen në bujqësi dhe
    agropërpunim, e barabartë me 1.1% të fuqisë punëtore në të dy sektorët. Së
    fundi, investimet në infrastrukturën rurale do të kontribuojnë në përmirësimin e
    kushteve të jetesës në zonat rurale dhe mbështetja e investimeve në pylltari,
    bujqësi organike dhe racat lokale të rrezikuara do të sjellë përfitime nga
    biodiversiteti në këtë sektor” thuhet në dokument.

    Contact Us

      300 Partners Participated

      CBS Launches 5 Digital
      Platforms on 5th Anniversary

      • Impact growth for 3,000 businesses. 43 million USD new revenues.

      • The digital products set up by CBS and its partners.

      2 minutes read

      CBS Launches 5 Digital Platforms on 5th Anniversary

      “We are open to sharing these products with everyone that is interested in increasing investment in their business activities”

      Sep. 26 2019

      The Most Crucial Moment of CBS in 5 five years.

      Creative Business Solutions (CBS) held its first annual event entitled ‘Growth Together’. The event was aimed at the introduction and launch of five innovative digital platforms designed by CBS as a connecting bridge for businesses and joint enterprises. The event was attended by 300 participants, including some of CBS’s strategic partners from USAID, EU, World Bank, GIZ, SIDA, and others.

      Also in attendance were high ranking officials from second tier banks, financial institutions, experts, donors, investors and bankers keen to strengthen partnerships and take advantage of these platforms for further business development and additional projects.

      These digital products set up by CBS and its partners have had an impact on the growth of 3,000 businesses with a revenue capital of 43 million USD or 100,000 USD in revenues for each of the partner businesses. Furthermore, the products have boosted investments and delivered new job openings aimed at sustainable development for these companies.

      In his remarks, the founder and CEO of CBS, Enio Jaço, welcomed all participants and underlined the importance of partnerships in such projects.

      “This is one of the most crucial moments that our organization has witnessed in the last five years. We are not here to give a presentation of our products. We are here today to launch cooperation and partnerships for the future. Our platforms are already active and this represents a major change for CBS. We began by designing products that offer sustainable solutions. Today we are open to sharing these products with everyone that is interested in increasing investment in their business activities” he said.

      The platforms were presented by the managers who were part of their creation and who supervise the daily activities as well as deliver new ideas for expansion.

      Contact Us

        USAID and CBS Partnership

        Farmers and Agribusinesses
        Access to European Standards

        • The SmartCapital project provided access to finance for enterprises.

        • Three priorities for continuing the support of the business community.

        3 minutes read

        $59 million in New Investments and
        1,500 New Jobs created in Agriculture

        Mikaela Meredith, USAID representative in Albania: “Looking to the future, undoubtedly, there are other people, businesses, and marketplaces that could benefit from the SmartCapital experience and build on what you’ve accomplished"

        April 21. 2021

        USAID and CBS Partnership

        The United States Agency for International Development (USAID) and Creative Business Solutions (CBS) organized a virtual event to mark the conclusion of the 5-year SmartCapital Project. International and domestic implementing partners and direct beneficiaries of the project participated in this event.

        Over the five years of its implementation, the project assisted 1,000 agribusinesses to secure $59 million in new investments and led to the opening of 1,500 new jobs.

        The project enabled access to financing for farmers and agribusinesses, technical assistance in obtaining modern technologies, the use of digital platforms to facilitate crediting and identification of international markets, and the certification of Albanian products in line with international standards.

        Mikaela Meredith, USAID representative in Albania spoke about the strong partnership and the unwavering support of the US government for Albania, while noting that the successful implementation of SmartCapital leaves behind a valuable legacy that will continue to support growth in the agricultural sector.

        “Looking to the future, undoubtedly, there are other people, businesses, and marketplaces that could benefit from the SmartCapital experience and build on what you’ve accomplished. I understand that Creative Business Solutions is looking to introduce a private equity fund to the entire region. Good luck with this new chapter and your future endeavors!

         

        “Hand in Hand” is a saying we often use in the United States in the context of partnership.  USAID works with you because we view U.S. investments as catalysts that can be used to mobilize governments, international organizations, foundations, and businesses to help countries plan, finance and implement their own development goals. And over the years the SmartCapital project has come to emulate this approach”, said Meredith.

        CBS Executive Director and President of the American Chamber of Commerce in Albania, Enio Jaço state that bringing the agriculture sector business community closer to European standards and strengthening trade relations between the U.S. and Albania, were major priorities for the SmartCapital project.

        “Albania is making progress on its path to the European Union and is developing strong economic relations with the United States. This was the goal of the project 5 years ago. We wanted to bring Albanian farmers and agribusiness closer to European standards.  We will continue our work with the sustainable platforms and services that have been created, and which are achievements of this project,” stated Jaço.

        In this context, Jaço informed the participants on three key pillars on which support for the business community will continue: Consultancy Services will continue to be provided to support the business community with technical assistance. Secondly, Digital Platforms will bring financial institutions closer to the agribusiness community and enable the sale of agricultural produce in international markets through e-commerce, while on the other hand, the first Private Equity Fund in Albania will create opportunities for entrepreneurs to obtaining financing outside the banking sector.

        Over the project implementation period, CBS, USAID’s partner, developed two digital platforms to facilitate crediting for farmers. LORES connects farmers to banks and facilitates the crediting of the agriculture sector, while Agro Trade is the first e-commerce platform in Albania enabling the export of Albanian products to international markets.

        International banking sector expert and SmartCapital project implementation partner, Serge Guay stressed the importance of employing financial technology products for SME development in the country, as a necessity driven even more by the situation created by the Covid-19 global pandemic.

        “Consultancy services and the digital platforms developed by CBS under the SmartCapital project proved their efficiency during the pandemic. Electronic loan processing allowed SMEs to easily obtain loans even during the lockdown, since it was not necessary to go to the bank and everything was done online.  On the other hand, these digital platforms are an inspiration for the banking sector and I foresee beneficial and closer cooperation in the future between the business and the banking sector, helped along by relevant brokerage services” said Guay.

        A video showcasing the SmartCapital project and its impact on the Albanian agriculture sector was also shown during the event.

        The Albanian Equity Market Initiative   

        Gavin Ryan, World Bank expert on private equity funds and SmartCapital consultant was also a guest of the event.

        Ryan discussed the importance of small and medium businesses in Albania and the further development and consolidation potential for these businesses through the introduction of alternative financing opportunities, such as the one provided by the private equity market.

        “In addition to providing capital for the company, the benefits of private equity ownership in a SME, is that it brings SME closer to banks providing access to loans and establishing credibility, since the SME management level and quality have improved.

         

        This is what a private equity fund brings to the table, and such fund does not exist in Albania. When considering countries like Croatia, Slovenia, Bulgaria, and Romania that have benefited from the establishment of such funds, it is clear that it is time for this to happen in Albania, as well.

         

        I believe the conditions are very good. EU accession and the strong connection with Italy, the enhancement of relations with other countries in the world, such as the United States, and the role of the Albanian diaspora could have a very positive effect in the private equity market.

         

        With regard to the establishment of the private equity fund in Albania, CBS can provide its knowledge of the SME market and the methods and reliability it has been able to develop with the broad business community. Its SME database and knowledge of the market will allow private equity investors to be more efficient in their work,” noted Ryan.

        Contact Us

          Drejtori Ekzkeutiv i CBS

          Enio Jaço rizgjidhet
          President i AmCham Albania

          • Zhvillohen zgjedhjet për lidershipin drejtues në Asamblenë e Përgjithshme.

          • Dhoma Amerikane zhvillon zgjedhjet për lidershipin drejtues në Asamblenë.

          Lexo ne 1 minute

          Drejtori Ekzekutiv i CBS, Enio Jaço rizgjidhet President i Dhomës Amerikane

          “Praktika Transparente dhe Konkurrencë të Lirë duke mbështetur zhvillimin e gjithanshëm të ekonomisë dhe mundësive për bizneset përmes integrimit në një treg të përbashkët europian dhe transatlantik”

          13.Tetor.2021

          Zgjedhjet për Lidershipin Drejtues.

          220 kompanitë anëtare të Dhomës Amerikane, me një peshë të rëndësishme në komunitetin e biznesit multinacional në Shqipëri besuan Drejtorin Ekzekutiv të CBS, Enio Jaço për vijimin e drejtimit të Dhomës në dy vitet e ardhshme.

          Dhoma Amerikane zhvilloi mbrëmjen e së mërkurës 13 tetor 2021 zgjedhjet për lidershipin drejtues të saj në Asamblenë e Përgjithshme ku anëtarët votuan për të dytin vit radhazi përmes risisë së votimit elektronik online.

          Në një mesazh drejtuar anëtarëve të Dhomës publikuar në rrjetet sociale të AmCham, Jaço u shpreh

          “Dhoma Amerikane e Tregtisë do të vijojë të punojë me komunitetin e saj të biznesit si dhe partnerët lokalë dhe ndërkombëtarë për të ofruar zgjidhje që teklajojnë sfidat e klimës së biznesit. Përmes AmCham, zëri i bizneseve do të jetë i fortë për Praktika Transparente, Drejtësi në vend të pabarazisë dhe Konkurrencë të Lirë duke mbështetur zhvillimin e gjithanshëm të ekonomisë dhe mundësive për bizneset përmes integrimit në një treg të përbashkët europian dhe transatlantik”.

          Enio Jaço është Ekzekutiv Biznesi me një ekperiencë të thelluar profesionale në rritjen e sipërmarrjeve dhe zhvillimin ekonomik, në SHBA, Azi Qendroredhe Ballkanin Perëndimor.

          Në dy vitet e fundit, Jaço ka denoncuar publikisht praktikat abuzive që pengojnë klimën e biznesit ndërsa ka orientuar bashkëpunimin e ngushtë të Dhomës Amerikane me Dhomën Departamentin Amerikan të Shtetit të Tregtisë duke ofruar modele bashkëkohore në mënyrën e të bërit biznes.

          Në fjalën e tij ne Asamblenë e Përgjithshme, Jaço theksoi se në 2 vitet e ardhshme fokusi do vendoset në një bashkëpunim më produktiv mes Qeverisë dhe institucioneve publike nga njëra anë dhe sektorit privat, për të përfituar më shumë nga lëvrimi i mundësive ekonomike.

          Contact Us